سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در دیدار با سفیر ژاپن در تهران گفت: فشار تروئیکای اروپایی برای فعال سازی مکانیسم ماشه، موجب شده است تا اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست خروج ایران از NPT را مد نظر قرار دهند.
تاماکی تسوکادا سفیر ژاپن در تهران چهارشنبه ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۴ با ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس دیدار و گفتوگو کرد.
در ابتدای این دیدار دکتر رضایی ضمن خوشامدگویی و تاکید بر روابط تاریخی ایران و ژاپن بر توسعه و ارتقای سطح مناسبات فیمابین کشور تاکید کرد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از مواضع ژاپن در موضوع انرژی صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت: ژاپن کشوری مستقل و از قربانیان استفاده از تسلیحات هستهای است. انتظار میرود این کشور بدون تاثیر گرفتن از سیاست های غلط کشورهای دیگر و رژیم صهیونیستی موضعگیری مستقلی اتخاذ کند.
دکتر رضایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بازرسی های صورت گرفته بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران و گزارش های آژانس مبنی بر پایبندی به تعهدات کشورمان، گفت: حملات اخیر به تجهیزات هستهای کشور و فشار تروئیکای اروپایی برای فعال سازی مکانیسم ماشه، موجب شده است تا اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست خروج ایران از NPT را مد نظر قرار دهند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه بازگشت کشورهای غربی به تعهدات هستهای خود و جلوگیری از فعال سازی مکانیسم ماشه را شرط لازم برای عدم خروج ایران از پیمان NPT خواند و تاکید کرد که ایران تمایلی به افزایش تنش در منطقه ندارد و عضویت ایران در NPT برای محافظت از مراکز هستهای بود که در حمله آمریکا و رژیم صهیونیستی این هدف زیر سوال رفت.
وی در ادامه فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام دانستن ساخت و بهکارگیری سلاحهای هستهای را تنها دلیل عدم ساخت این سلاح دانست.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و قتل عام بیش از ۶۰ هزار نفر از جمله زنان و کودکان فلسطینی از اینکه ژاپن دفاع از خود را حق رژیم صهیونیستی میداند ابراز تاسف کرد.
رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در پایان با حمایت از توسعه و گسترش ارتباطات پارلمانی بین دو کشور از گفتگو و رایزنی میان کمیسیون های تخصصی مجالس فیمابین استقبال کند.